Wszystkie zakłady opieki zdrowotnej są zobowiązane do zapewnienia każdemu pacjentowi, który może być leczony, diagnozowany lub rehabilitowany czystego i wolnego od drobnoustrojów środowiska. Dotyczy to nie tylko czystych i sterylnych narzędzi czy sprzętu medycznego, ale również czystej optycznie i mikrobiologicznie bielizny, która nie może stanowić zagrożenia dla zdrowia i życia pacjentów jak również personelu medycznego.
Bielizna szpitalna to bielizna, która jest stosowana nie tylko podczas diagnostyki, leczenia i opieki nad pacjentami we wszystkich zakładach opieki zdrowotnej np.: gabinety lekarskie, gabinety zabiegowe, szpitale, ambulatoria, przychodnie i poradnie zabiegowe, ale również bielizna pochodząca z działalności domów opieki, jednostek sanatoryjnych, izb chorych, jednostek laboratoryjnych, placówek badawczych, stacji dializ i stacji krwiodawstwa czy prosektorium.
W skład bielizny szpitalnej wchodzą:
- bielizna pościelowa (prześcieradła poszwy, poszewki, podkłady, pokrowce na materace, poduszki, podkładki pod pięty, łokcie),
- ubrania robocze i ochronne, fartuchy,
- ubrania operacyjne, obłożenia chirurgiczne
- ręczniki, piżamy,
- pokrowce na sprzęt, worki,
- koszule porodowe, operacyjne
- koce i materace.
Bielizna szpitalna podobnie jak inne powierzchnie w tego typu jednostkach już po jednej max. dwóch dobach ulega kolonizacji drobnoustrojami chorobotwórczymi np. Enterobacteriaceae, E. coli, Staphylococcus aureus, bakterie z grupy Pseudomonas czy Bacillus, a warunki panujące w tym środowisku (temperatura i wilgotność) sprzyjają ich szybkiemu rozwojowi.
Wytwarzana w służbie zdrowia brudna bielizna (zanieczyszczona fizycznie i mikrobiologicznie) musi być poddana zabiegom usuwającym nie tylko zanieczyszczenie fizyczne (brud), ale również drobnoustroje bytujące na niej – musi być prana i dezynfekowana jednocześnie (proces dezynfekcji musi odbywać się w urządzeniu piorącym).
Kluczowym etapem dla zachowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa i czystości bielizny szpitalnej jest proces odbywający się w pralniach szpitalnych bądź pralniach realizujących usługi dla szpitali. Ze względu na specyfikę realizowanych usług bardzo ważnym zagadnieniem jest to jakie wymagania powinna spełniać taka pralnia.
Dlaczego warto i należy badać czystość mikrobiologiczną pralni szpitalnych?
W trosce o bezpieczeństwo pacjentów i pracowników wykonujących usługi pralnicze z zachowaniem najwyższej możliwej ochrony przed zachorowaniem i przenoszeniem chorób zakaźnych Ministerstwo Zdrowia we współpracy z Państwowym Instytutem Zdrowia Publicznego PZH – Państwowym Instytutem Badawczym oraz Głównym Inspektoratem Sanitarnym opracowało rekomendacje dotyczące sposobu organizacji i technologii prania bielizny szpitalnej pn. „Wytyczne w zakresie wymogów prawidłowego funkcjonowania pralni dla podmiotów świadczących usługi pralnicze na rzecz podmiotów świadczących usługi lecznicze” (publikacja 15.11.2022r.).
Dokument został opracowany, aby określić standard świadczenia wysokiej jakości usług pralniczych i z myślą o zapewnieniu konkurencyjności firm oferujących usługi pralnicze na rynku.
Oprócz zasad ogólnych funkcjonowania pralni tj.: lokalizacja i organizacja funkcjonalna pomieszczeń i wyposażenie pralni, transport bielizny ogólnoszpitalnej i zakaźnej, przyjmowanie i przechowywanie brudnej bielizny ogólnoszpitalnej i bielizny zakaźnej, technologia prania z dezynfekcją oraz wymagania dotyczące personelu pralni znajduje się również punkt dotyczący: jakości mikrobiologicznej bielizny po procesie prania z dezynfekcją.
Punkt ten zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące:
1. Badań bielizny po procesie prania:
- Sucha i czysta bielizna
- Wyprasowana i złożona bielizna
- Bielizna wilgotna po procesie prania
2. Wody używanej do prania
3. Powierzchni urządzeń technicznych, stołów, półek i regałów magazynowych
4. Dłoni pracowników pralni
5. Powietrza:
- Po stronie czystej pralni
- Po stronie brudnej pralni
Zgodnie z zapisami zawartymi w wytycznych: czystość mikrobiologiczna bielizny, wody, powierzchni i urządzeń pralni, pojemników do transportu bielizny, powietrza oraz próbek z dłoni pracowników podlega badaniu przez laboratorium akredytowane. Częstotliwość badań jest uzależniona od spełniania wymagań, w przypadku zadowalających wyników i wdrożenia zwalidowanych procedur nie rzadziej niż co sześć miesięcy.
Zakres badań oferowanych przez GBA POLSKA:
- Badania czystości mikrobiologicznej urządzeń technicznych, stołów, półek i regałów magazynowych – wymazy i odciski ze ścian, podłóg, blatów oraz innych elementów wyposażenia np. pojemniki do transportu bielizny
- Badania czystości mikrobiologicznej odzieży ochronnej i rąk pracowników
- Badania czystości mikrobiologicznej bielizny – odciski
- Badania mikrobiologiczne wody zgodnie z normami wskazanymi w Wytycznych (oznaczenie Escherichia coli i bakterii grupy coli oraz bakterii z rodzaju Legionella sp.)
- Badania mikrobiologiczne powietrza – metoda zderzeniowa
Nasze mocne strony:
– badania objęte zakresem akredytacji Polskiego Centrum Akredytacji AB 1095
– wykwalifikowana kadra próbkobiorców – pobieranie próbek objęte zakresem akredytacji Polskiego Centrum Akredytacji AB 1095
– ogromne doświadczenie wynikające z długoletniej współpracy z największą siecią pralni realizujących usługi na rzecz szpitali w Polsce
GBA POLSKA świadczy profesjonalne, kompleksowe i specjalistyczne usługi w zakresie pobierania, transportu w warunkach kontrolowanych oraz badań dedykowanych dla pralni realizujących usługi dla szpitali.
KAŻDEGO DNIA WSPIERAMY TWÓJ BIZNES. SKORZYSTAJ Z NASZYCH DOŚWIADCZEŃ!
Masz jakiekolwiek pytania? Skontaktuj się z #GBATeam