Czy wiesz jak jest badany twój produkt przeciwsłoneczny?

Klienci zlecając badania produktów przeciwsłonecznych konfrontują się z wizją wysokich cen i długich czasów realizacji. Efektem badań jest wielostronicowe raport ze skomplikowanymi opisami metodologii i tabelami pełnymi danych.

Poniższy artykuł wyjaśnia z czego wynika specyfika wyznaczania współczynnika ochrony przeciwsłonecznej (SPF) i istota rozumienia tej metody badawczej.

Produkt kosmetyczny zawierający filtry UV poddany badaniu wyznaczenia SPF in vivo wg metody ISO 24444) musi być zweryfikowany między 10 a 25 razy na osobach będących testerami w taki sposób, aby dostarczyć min. 10 ważnych wyników. Wyniki te muszą następnie spełnić kryteria statystyczne (wykorzystywane są tutaj elementy testu t-studenta). Gdy nie jest to możliwe na puli wyników z 10 osób, do badania włącza się kolejne osoby do czasu spełnienia kryteriów. Metoda ISO 24444 pozwala na uzyskanie maksymalnie 5 nieważnych wyników, każdy kolejny powoduje unieważnienie całego testu. Stąd precyzja pracy laboratorium jest niezmiernie istotna.

Powodami nieważności wyników mogą być: brak reakcji skórnej/zbyt silna reakcja/reakcja o nielogicznej progresji, błędy techniczne lub nieprzestrzeganie protokołu przez testera. Jako reakcję skórną rozumie się rumień- biologiczny efekt przyjęcia dawki promieniowania UV (podobnie do opalania słonecznego na plaży).

Rumień (zaróżowienie skóry) jest więc istotą uzyskania wyników.

Ocenia się go wizualnie, przez przeszkolonych specjalistów, którzy poddawani są cyklicznym testom wzorku i poprawności widzenia barw. Ocena jest liczbowa, w skali 0-2, gdzie 0 oznacza brak wyniku, 0,5 – rumień niepewny, 1 – rumień pewny, 2 – rumień zbyt silny. Pierwszy pojawiający się na skórze rumień o mocy „1” (oznaczającej pokrycie min. 50% naświetlanej powierzchni, o wyraźnych krawędziach) definiuje się jako minimalna dawka rumieniowa (MED) o jednostce J/m2 eff.. Dawka ta wyznacza poziom ochrony przeciwsłonecznej badanego produktu.

SPF dla każdego testera określa się indywidualnie, jako stosunek dawki MED przyjętej przez skórę chronioną badanym produktem do MED skóry niechronionej.

W praktyce oznacza to że SPF 10 pozwala na przyjęcie 10 razy większej dawki promieniowania niż skóra niechroniona, aby wywołać pierwszy rumień (w warunkach poprawnej jednorodnej aplikacji i ilości produktu 2mg/cm2 skóry). Wartość SPF nie ma więc odniesienia do czasu przebywania na słońcu, a do dawki promieniowania, która się różni od stanu pogody, czy szerokości geograficznej.

Kilkutygodniowy okres wykonania pełnego badania wynika m. in. z czasu oczekiwania na pojedynczy wynik.

Rumień generuje się w przeciągu 16-24 h od momentu naświetlenia skóry, stąd badanie jednego testera trwa 2 dni. Taką procedurę należy następnie powtórzyć wspomniane już co najmniej 10 razy. W przypadku innych badań, np. potwierdzanie wodoodporności produktu, czas oczekiwania na wynik z jednego testera jest dłuższy – wynosi 3 dni.

Ograniczeń związanych z wyznaczaniem SPF jest znacznie więcej, a ich przestrzeganie definiuje jakość pracy laboratorium.

Czas analizy danego produktu silnie zależy od wartości SPF (im wyższy tym dłuższe naświetlanie UV), czy koloru skóry testera (im jaśniejsza tym krótsze naświetlanie). Regulowane są ilości produktów testowanych jednocześnie na skórze, czy systematyczność udziału testera w badaniu (co 8 tygodni). Wyspecjalizowane sprzęty muszą spełniać wymagania norm ISO jeśli chodzi o skład emitowanego promieniowania UV, czy częstotliwość kalibracji.

Klient decydując się na współpracę z danym laboratorium, oprócz kategorii cenowych, powinien kierować się zaufaniem co do jakości pracy takiego ośrodka.

Jak takie zaufanie budować oraz jak weryfikować jakość?

Laboratorium ma obowiązek dzielenia się informacją nt. metodologii badań, a gdy bazuje ona na regulacjach ogólnodostępnych (normach ISO, Cosmetic Europe czy FDA), to warto weryfikować czy są one w aktualnej wersji. Przykładowo, normy ISO są rewidowane co 5 lat a status danej normy jest z łatwością możliwy do sprawdzenia na stronie https://www.iso.org. Dobrym indykatorem jakości jest uczestnictwo w badaniach biegłości lub innych porównaniach międzylaboratoryjnych- warto sprawdzić czy biznesowy parter wykonuje takie działania.

Jakość pracy laboratorium i uzyskanych wyników bezpośrednio wpływa na jakość Państwa produktów, a co ważniejsze – na zdrowie i bezpieczeństwo konsumentów.

KAŻDEGO DNIA WSPIERAMY TWÓJ BIZNES. SKORZYSTAJ Z NASZYCH DOŚWIADCZEŃ!

Masz jakiekolwiek pytania? Skontaktuj się z #GBATeam