Destrukt asfaltowy

W dniu 30 grudnia 2021r. ogłoszone zostało rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie określenia szczegółowych warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego (Dz.U.2021.2468). Destrukt asfaltowy, czyli odpadowa mieszanka mineralno-asfaltowa (MMA) jest klasyfikowana jako odpad o kodzie 17 03 02.

Wydane rozporządzenie miało uprościć kwestie wykorzystywania destruktu asfaltowego. Dzięki określeniu szczegółowych warunków utraty statusu odpadów dla destruktu asfaltowego, uznanie go za pełnowartościowy surowiec miało być szybsze i łatwiejsze. Z perspektywy czasu widać, że zaproponowane rozwiązania nie w każdym przypadku wpłynęły na przyspieszenie procedur i nadal pojawiają się wątpliwości w interpretacji przepisów. Wielu Przedsiębiorców napotyka problemy w procedurach uznania utraty statusu  odpadu dla destruktu. W związku z tym przypominamy najważniejsze informacje wynikające z obowiązującego rozporządzenia.

W § 2 rozporządzenia, określono szereg warunków jakie musi spełnić odpad destruktu asfaltowego, żeby mogło dojść do utraty statusu odpadów. Co istotne, wszystkie warunki muszą być spełnione łącznie (z dwoma wyjątkami).

Warunki utraty statusu odpadu dla destruktu asfaltowego:

  • odpady destruktu asfaltowego nie są zanieczyszczone substancjami innymi niż te, które są stosowane w ramach produkcji mieszanek mineralno – asfaltowych, oraz podczas ich stosowania i normalnego użytkowania,
  • odpady destruktu są przetwarzane w procesach odzysku R5 lub R12,
  • łączna zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), w tym zawartość benzo(a)pirenu, nie przekracza maksymalnego dopuszczalnego stężenia albo w badaniu na obecność  WWA metodą uproszczoną otrzymano negatywny wynik,
  • destrukt asfaltowy otrzymany w procesie odzysku spełnia co najmniej wymagania normy PN-EN 13108-8;
  • odciek próbki nie przekracza maksymalnych dopuszczalnych stężeń;
  • próbka została pobrana i przebadana zgodnie z określonymi wytycznymi ;
  • destrukt asfaltowy otrzymany w procesie odzysku może zostać wykorzystany do budowy, przebudowy itd.

Jak wynika z zapisów rozporządzenia, badania oraz pobór próbek destruktu muszą być wykonywane przez akredytowane laboratorium lub certyfikowaną jednostkę badawczą zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi. Z badania próbek przygotowuje się protokół.

Po wykonaniu badań, oraz sprawdzeniu dotrzymania warunków określonych w rozporządzeniu, posiadacz odpadów destruktu potwierdza ich spełnienie sporządzając oświadczenie o zgodności, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia. Do oświadczenia dołącza się dowody potwierdzające spełnienie warunków w tym m. in. protokół z poboru próbek. Oświadczenie należy przygotować dla każdej przekazywanej do wykorzystania partii odpadów odrębnie. Oświadczenia z załącznikami, wyniki badań próbek lub protokół, przechowuje się przez okres 5 lat.

WAŻNE!

Spełnienie wymagań rozporządzenia, nie zwalnia przedsiębiorców z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów – utrata statusu odpadu w przypadku destruktu asfaltowego jest możliwa tylko w ramach zezwolenia na przetwarzanie odpadu!

Zezwolenie na przetwarzanie odpadów jest wymagane nie tylko w przypadku przetwarzania w instalacji. Zgodnie z przepisami, na przetwarzanie destruktu poza instalacjami np. na wykorzystanie w trakcie remontów, budowy dróg, poboczy lub utwardzania placów, jest wymagane uzyskanie zezwolenia.

Laboratorium GBA POLSKA posiada wdrożone metodyki oraz pełną akredytację zarówno na wykonanie poboru próbek reprezentatywnych jak i przeprowadzenie badań zgodnie z wytycznymi rozporządzenia. Dysponujemy również wieloletnim doświadczeniem w zakresie przygotowania wniosków w zakresie przetwarzania, zbierania oraz wytwarzania odpadów. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą badań oraz usług obejmujących gospodarowanie odpadami.

KAŻDEGO DNIA WSPIERAMY TWÓJ BIZNES. SKORZYSTAJ Z NASZYCH DOŚWIADCZEŃ!

Masz jakiekolwiek pytania? Skontaktuj się z #GBATeam